For nylig har modeverdenen skælvet med "etiketskandaler". Der kan være mange virksomheder, der baserer deres aktiviteter på urimelige regler. I dag er køb meget hurtigt og nemt. Vi køber også mere og mere og tænker ofte ikke på, hvem og hvordan vi producerede vores tøj. De seneste uger har vist os, hvor vigtigt det er at kontrollere oplysninger om mærker og foretage informerede køb.

Tjek etiketten

Normalt er vi opmærksomme på, hvad vi leder efter: det rigtige snit og snit til os. Vi ønsker, at vores tøj skal passe ind i tidens trends. Så hvorfor ikke udvide denne bevidsthed? Vi kan starte med at kontrollere, hvad der står på etiketten. Lad os være opmærksomme på, hvor og hvordan det tøj, vi køber, er lavet. 

Selvom vi ved mere og mere om modeindustriens mørke side, taler vi stadig ikke nok om den pris, miljøet betaler for hurtig og billig mode. Du skal være særlig opmærksom på etiketterne, materialet og hvordan tøjet sys. Det er bedst at opgive et produkt med "60% polyester" på etiketten og kigge efter tøj, hvor du for eksempel vil se "100% bomuld" eller "95% silke, 5% elastan". Det er værd at fokusere på kvaliteten af de stoffer eller tøj, du køber, fordi du helt sikkert vil kunne nyde dem  længere.

Det bedste valg vil være produkter fremstillet af silke, linned, bomuld, uld. På grund af deres kvalitet og egenskaber. Vi anbefaler også viskose, som er en billig erstatning for silke. Det kan også have fordelene ved bomuld, fordi det er et smart materiale. I produktionsfasen kan den gives forskellige egenskaber. Hvis du vil lære mere om viskoseens egenskaber, klik her.

Øko mode

Mode kan være "økologisk" på mange måder. Det kan f.eks. betyde, at der produceres økologisk bomuld, der dyrkes uden brug af plantebeskyttelsesmidler som pesticider og kunstgødning. Eco-fashion kan også betyde, at et brand producerer og sælger sine produkter i overensstemmelse med fair trade-principperne. Det kan understøtte lokal produktion, der reducerer kulstofaftrykket - så dødeligt for miljøet. Faktisk kan økologisk mode være noget andet fra forbrugerens synspunkt og noget andet fra brandets perspektiv.

Greenwashing

Udtrykket skulle henvise til det engelske ord "hvidvaskning", der betyder hvidvaskning. Det blev først brugt af Jay Westervelt i en artikel, der beskriver hoteller, der opfordrede deres gæster til at skifte deres håndklæder sjældnere af påstået bekymring for miljøet, men faktisk spare tid på rengøringsmidler og tøjvask. 

Løst oversat betyder "greenwashing" "grøn løgn". Det er et fænomen, der indebærer at give kunderne indtryk af, at et givet produkt eller den virksomhed, der producerer det, lever i harmoni med natur og økologi. 

Miljøvenlige certifikater for tøj
GOTS (Global Organic Textile Standard). Dette er et af de mest populære økologiske certifikater i Europa, som garanterer, at et givet produkt er skabt med respekt for miljøet.
Fairtrade er et fair trade certifikat. Det tildeles producenter, der opfylder en række krav under produktionen af tøj. Disse omfatter for eksempel omsorg for udviklingen af lokalsamfund eller miljøet. Certifikatet tildeles også virksomheder, der ikke krænker medarbejdernes rettigheder.
MILJØMÆRKE for tekstiler, både naturlige og kunstige materialer, gælder. Det er et EU-certifikat, som tildeles i Polen af det polske center for test og certificering.

Lad os give vores tøj et nyt liv!
Ud over at være opmærksom, når vi køber, spiller det også en stor rolle, hvad vi vil gøre med tøj, når vi holder op med at bære det. Der er virkelig mange muligheder på dette område: brugte butikker, velgørenhedstøjsamlinger, tøjudveksling eller salg på internetportaler. Vi opfordrer dig også til at lave gammelt tøj om. De kan forkortes, knappes, sys på og måske endda broderes på en T-shirt eller bukser, der får en ny chance. Vi overlader den kreative opfindelse til dig!

Kommentarer ()

Pålæsning...